021-252 04 43contact@laboretica.ro Laboretica | Viitor în sănătate

Efectele negative ale calculatorului și TV-ului asupra copiilor

Home / Efectele negative ale calculatorului și TV-ului asupra copiilor

EFECTELE NEGATIVE ALE CALCULATORULUI ȘI TV-ULUI ASUPRA COPIILOR

Calculatorul și televizorul suprastimuleaza copiii

Calculatorul, ca şi televizorul, indiferent de utilizarea sa, constituie un important factor de stres pentru creierul uman. Pe parcursul folosirii computerului, ecranul acestuia, ca şi cel al televizorului, inhibă activitatea emisferei stângi, a cortexului prefrontal şi slăbeşte comunicarea interemisferică realizată prin puntea corpului calos. În schimb, favorizează deschiderea porţilor subconştientului şi înscrierea cu putere a imaginilor transmise în adâncurile acestuia.

În cazul computerului, analiza trebuie particularizată în funcţie de modul în care este utilizat. De exemplu, nu acelaşi lucru este să citeşti un text pe ecran cu a uita de sine, lăsându-te absorbit în spaţiul virtual al jocurilor video. Fenomenele descrise anterior pot avea o intensitate mai mică decât în cazul televizorului atunci când calculatorul este folosit, spre exemplu, pentru tehnoredactare sau pot fi mult mai proeminente când sunt apelate jocurile video sau anumite locaţii pe internet. De fapt, factorii agravanţi sunt schimbarea rapidă a cadrelor şi suscitarea cu putere a emoţiilor şi instinctelor.

În mod obişnuit, un copil stă în faţa calculatorului între una şi trei ore pe zi, ocupat cu diverse activităţi: teme pentru şcoala, discuţii on-line cu prietenii sau jocuri. Iar părinţii îşi încurajează copiii să stea la computer chiar de la vârste mici – 2-3 ani.

În urma cercetărilor desfăşurate în ultimii ani, nu mai rămâne nici o îndoială: vizionarea tv şi calculatorul dăunează dezvoltării şi funcţionării creierului uman.

Experimentele realizate demonstrează că fiecare oră petrecută zilnic în faţa televizorului şi a calculatorului în perioada de vârstă 1-3 ani creşte cu 28% probabilitatea apariţiei problemelor de atenţie în perioada de vârstă 1-7 ani.

Sistemul vizual matur poate suporta mai bine impactul emotional si stresul implicat de computer

Acum douăzeci de ani copiii se jucau în mare parte în aer liber, iar vederea la distanţă era pentru ei mai importantă. Astăzi, din cauza privitului constant în ecranul computerului, copiii au probleme de vedere care nu erau cunoscute acum câţiva ani. Părinţii trebuie să ia în calcul toate aceste probleme cauzate de computer. Calculatorul necesită nişte abilităţi motorii foarte specializate, pe care ochii tineri încă nu le-au dezvoltat. Abia atunci când sistemul vizual este complet matur poate suporta mai bine stresul implicat de calculator.

Mulţi pediatri cred că “lumea interioară” este cea care provoacă miopia la copii, nu ereditatea. Activitatea la computer este periculoasă dacă nu este supravegheată de părinţi sau dacă este efectuată cu lipsă de moderaţie. O problemă importantă ce vizează sănătatea publică este “sindromul privitului la computer”, ce afectează în special copiii, care nu au capacitatea oculară suficient dezvoltată pentru a putea lucra la computer.

Academia Americană de Pediatrie recomandă ca sub 2 ani, copiii să nu fie lăsați să se uite la televizor. După această vârstă, până la 6 ani, accesul la computer sau TV să fie limitat la maximum 1-2 ore pe zi.

Calculatorul sau televizorul nu este un substitut al afectivității/educarii copiilor de către părinți

Trăim într-o lume în care se vorbește foarte mult despre drepturile omului. Oare copiii noștri nu au dreptul la prezența, afectivitatea noastră, la o stimulare normală a minții și sufletului? Abandonul în fața televizorului și a computerului duce la dependență, nervozitate, agitație psihomotorie, scăderea capacității de concentrare, depresie și chiar tulburări de personalitate de tip ADHD (hiperkinetism și tulburări de atenție) și autism.

Efectele televizorului asupra copiilor. La ce sa-i lăsăm să se uite

De asemenea, să cenzurăm ceea ce vizionează copilul nostru! Ar fi de evitat violența, fie ea verbală sau fizică, scenele cu vădită tentă sexuală, nepotrivite vârstei copilului, precum și navigarea pe site-uri îndoielnice.

Cercetările arată că mediul în care crește copilul joacă un rol esențial în dezvoltarea creierului acestuia. Mediul calm, dialogul interactiv cu părinții, jocurile prin atingere îl ajută pe copil să înțeleagă corect realitatea și să-și dezvolte imaginația. În schimb, copiiilor care stau mult la televizor le sărăcește capacitatea de a imagina jocuri, nevoia de socializare dar și gândirea logică.

Efectele televizorului și calculatorului asupra copiilor. Mai puțină odihnă și mese dezorganizate care pot duce la obiceiuri alimentare greșite

Calculatorul, televizorul, jocurile video fură somnul tuturor. Cu mic, cu mare suntem tentaţi să stăm până la ore târzii din noapte pentru a naviga pe Internet sau pentru a urmări emisiunile preferate. Potrivit unor psihiatri francezi s-a ajuns chiar la aşa-numita fobie de somn. Tot mai mulţi oameni consideră ca a dormi şapte-opt ore pe noapte înseamnă a irosi timp, aşa că se mulţumesc doar cu patru-cinci. Ceea ce nu este suficient pentru refacerea organismului, mai ales în cazul tinerilor, care au nevoie de opt-nouă ore de somn. Studiile arată că majoritatea tinerilor pierd, în medie, două-trei ore de somn pe noapte din cauza calculatorului, televizorului, jocurilor video. Pe lângă atracţia exercitată de acestea, mai există un factor ce fură somnul: lumina ecranului, în special cea a ecranului calculatorului. Această lumină blochează secreţia de melatonina, hormonul somnului şi împiedică adormirea. De asemenea, 30-40 % dintre cei care stau mult timp cu ochii în ecran se plâng de oboseală oculară: înroşirea ochilor, senzaţie de ochi uscat, vedere înceţoşată, clipiri frecvente, dureri de cap. Este de ajuns să petrecem peste patru ore în faţa ecranului pentru ca primele simptome ale oboselii oculare să se manifeste. Mai mult, majoritatea copiilor şi tinerilor au obiceiul de a ronţăi chipsuri, alune, dulciuri, chiar luându-și masa de prânz sau cina, când stau în faţa televizorului sau a calculatorului, iar acest lucru face ca tot mai mulţi tineri să devină obezi, să aibă carii, să sufere de tulburări digestive.

Problema este că, fiind stimulat de imaginile la care se uită, este puţin probabil ca el să-şi dea seama că s-a săturat. Sau să facă legătura între ceea ce mănâncă şi textura sau gustul alimentului respectiv. Se pierd astfel nişte corelaţii care l-ar putea ajuta să continue să mănânce sănătos şi mai târziu, atunci când va putea alege singur, în curtea şcolii sau în pauza de la serviciu, între o prăjitură sau un fruct. În plus, multe dintre reclamele care se adresează copiilor sunt la gustări total nesănătoase, iar copiii ajung să asocieze pofta produsă de reclame cu ora mesei, ceea ce în final poate duce, din nou, la obiceiuri alimentare greşite.


În lumea occidentală, cercetătorii din domeniul educaţiei au constatat că acei copii care dedică cel mai mult timp vizionării tv, calculatorului au cele mai slabe rezultate şcolare, cel mai redus interes faţă de şcoală, cu alte cuvinte, insuccesul şcolar este direct proporţional cu timpul alocat vizionarii TV şi utilizăriii calculatorului.

Contact

Nu suntem disponibili chiar acum. Dar, ne puteti trimite un e-mail și iti vom raspunde cat mai urgent.