Laboretica | Cum funcționează yoga?
021-252 04 43contact@laboretica.ro Laboretica | Viitor în sănătate

Cum funcționează yoga?

Home / Cum funcționează yoga?

Cum funcționează yoga?

Yoga este o practică a minții și a corpului, cu o istorie de 5.000 de ani în filozofia indiană antică. Diverse stiluri de yoga combină posturile fizice, tehnicile de respirație și meditația sau relaxarea. În ultimii ani, a devenit populară ca formă de exercițiu fizic bazat pe poziții care promovează controlul îmbunătățit al minții și al corpului și aducând bunăstarea. În practică există mai multe tipuri diferite de yoga și multe discipline. Acest articol explorează istoria, filozofia și diverse ramuri ale yoga.

Ce este yoga?

În lumea modernă, arta yoga din Asia de Sud s-a extins în toate colțurile globului. Deși acum este o formă populară de exerciții și meditație, acest lucru nu a fost întotdeauna la fel.

Istorie. Nu există nicio înregistrare scrisă a inventatorului yoga. Practicanții de yoga de sex masculin sunt cunoscuți sub numele de yoghini, iar practicienii de yoga feminini sunt numiți la fel, yogini. Ambii au practicat și au predat yoga cu mult înainte ca orice relatare scrisă de yoga să apară. În următoarele cinci milenii, yoginii au transmis disciplina elevilor lor și astfel multe școli diferite de yoga s-au dezvoltat pe măsură ce practica și-a extins acoperirea și popularitatea globală. „Yoga Sutra”, un tratat vechi de 2.000 de ani despre filozofia yogică de către înțeleptul indian Patanjali, este un ghid despre cum să stăpânești mintea, să controlezi emoțiile și să crești spiritual. Yoga Sutra este cea mai timpurie înregistrare scrisă a yoga și unul dintre cele mai vechi texte existente și oferă cadrul pentru toate yoga moderne. Yoga este bine cunoscută pentru posturile și pozițiile sale, dar acestea nu au fost o parte-cheie a tradițiilor originale de yoga din India. Fitness-ul nu a fost un obiectiv principal. Practicanții și adepții tradiției yoghine s-au concentrat în schimb pe alte practici, cum ar fi extinderea energiei spirituale folosind metode de respirație și concentrare mentală. Tradiția a început să câștige popularitate în Occident la sfârșitul secolului XIX. O explozie de interes pentru yoga postural a avut loc în anii 1920 și 1930, mai întâi în India și mai târziu în Occident.

Filozofie. Pentru a transmite mesajul său spiritual și ședințele de ghid, yoga folosește adesea imaginile unui copac cu rădăcini, un trunchi, ramuri, flori și fructe. Fiecare „ramură” a yoga reprezintă o concentrare diferită și un set de caracteristici. Cele șase ramuri sunt:

  • Hatha yoga: Aceasta este ramura fizică și mentală concepută să primească corpul și mintea.
  • Raja yoga: Această ramură implică meditație și respectarea strictă a unei serii de pași disciplinari cunoscuți ca „opt membre” ale yoga.
  • Karma yoga: Aceasta este o cale de serviciu care își propune să creeze un viitor liber de negativitate și egoism.
  • Bhakti yoga: Aceasta urmărește să stabilească calea devotamentului, o modalitate pozitivă de a canaliza emoțiile și de a cultiva acceptarea și toleranța.
  • Jnana yoga: Această ramură a yoga este despre înțelepciune, calea savantului și dezvoltarea intelectului prin studiu.
  • Tantra yoga: Aceasta este calea ritualului, a ceremoniei sau a consumării unei relații.

Abordarea yoga cu un scop specific în minte poate ajuta o persoană să decidă ce ramură trebuie să urmeze.

Chakrele. Cuvântul “chakra” înseamnă literalmente roata rotativă. Yoga susține că chakrele sunt puncte centrale ale energiei, gândurilor, sentimentelor și corpului fizic. Conform profesorilor yogini, chakrele determină modul în care oamenii experimentează realitatea prin reacții emoționale, dorințe sau aversiuni, niveluri de încredere sau frică și chiar simptome și efecte fizice. Când energia devine blocată într-o chakră, se spune că declanșează dezechilibre fizice, mentale sau emoționale care se manifestă în simptome, cum ar fi anxietatea, letargia sau digestia precară. Asanele sunt numeroasele poziții fizice din Hatha yoga. Persoanele care practică yoga folosesc asanas pentru a elibera energie și pentru a stimula o chakră dezechilibrată. Există șapte chakre majore, fiecare cu accentul ei:

  • Sahasrara: chakra „mii de petale” sau „coroana” reprezintă starea de conștiință pură. Această chakră este localizată la coroana capului, iar culoarea albă sau violetă o reprezintă. Sahasrara implică probleme de înțelepciune interioară și moarte fizică.
  • Ajna: „comanda” sau „chakra cu al treilea ochi” este un punct de întâlnire între două fluxuri energetice importante din corp. Ajna corespunde culorilor violet, indigo sau albastru profund, deși practicienii yoga tradiționali o descriu ca fiind albă. Chakra Any se raportează la glanda hipofizară, care conduce la creștere și dezvoltare.
  • Vishuddha: Culoarea roșie sau albastră reprezintă chakra „în special pură” sau „gâtul”. Practicanții consideră că această chakră este casa de vorbire, auz și metabolism.
  • Anahata: chakra „deblochează” sau „inima” se raportează la culorile verde și roz. Problemele-cheie care implică anahata includ emoții complexe, compasiune, tandrețe, iubire necondiționată, echilibru, respingere și bunăstare.
  • Manipura: Galbenul reprezintă chakra „orașului bijuteriei” sau „buricului”. Practicienii conectează această chakră cu sistemul digestiv, precum și puterea personală, frica, anxietatea, dezvoltarea opiniilor și tendințele către o personalitate introvertită.
  • Svadhishthana: Practicienii susțin că „baza propriei” sau chakra „pelviană” este casa organelor de reproducere, a sistemului genito-urinar și a glandei suprarenale.
  • Muladhara: „suportul rădăcinii” sau „chakra rădăcinii” se află la baza coloanei vertebrale din regiunea coccegeală. Se spune că conține dorințele noastre naturale legate de hrană, somn, sex și supraviețuire, precum și sursa de evitare și frică.

Tipuri

Yoga modernă a evoluat cu accent pe exerciții, forță, flexibilitate și respirație. Poate ajuta la stimularea bunăstării fizice și mentale. Există multe stiluri de yoga însă niciun stil nu este mai autentic sau superior altuia. Cheia este să alegi o clasă adecvată nivelului tău de fitness. Tipurile și stilurile de yoga pot include:

  • Ashtanga yoga: Acest tip de yoga folosește învățături antice de yoga. Cu toate acestea, a devenit popular în anii ’70. Ashtanga aplică șase secvențe de posturi stabilite care leagă rapid fiecare mișcare de respirație.
  • Bikram yoga: cunoscut și sub denumirea de yoga „fierbinte”, Bikram apare în încăperile încălzite artificial la temperaturi de aproape 41 grade Celsius și 40% umiditate. Este format din 26 de poziții și o secvență de două exerciții de respirație.
  • Hatha yoga: Acesta este un termen generic pentru orice tip de yoga care învață posturile fizice. Clasele „Hatha” servesc de obicei ca o introducere blândă a posturilor de yoga de bază.
  • Iyengar yoga: Acest tip se concentrează pe găsirea alinierii corecte în fiecare poză folosind o serie de popi, cum ar fi blocuri, pături, curele, scaune și armături.
  • Jivamukti yoga: Jivamukti înseamnă „eliberare în timp ce trăiești”. Acest tip a apărut în 1984 și încorporează învățături și practici spirituale care se concentrează asupra fluxului accelerat între poze, mai degrabă decât a pozelor în sine. Acest accent se numește vinyasa. Fiecare clasă are o temă, care este explorată prin scripturi yoga, scandare, meditație, asana, pranayama și muzică. Yivamukti yoga poate fi intens fizic.
  • Yoga Kripalu: Acest tip îi învață pe practicanți să cunoască, să accepte și să învețe din corp. Un student din Kripalu învață să-și găsească propriul nivel de practică privind în interior. Clasele încep de obicei cu exerciții de respirație și întinderi blânde, urmate de o serie de posturi individuale și relaxare finală.
  • Kundalini yoga: Kundalini înseamnă „înfășurat, ca un șarpe”. Kundalini yoga este un sistem de meditație care își propune să elibereze energie pent-up. O clasă începe de obicei cu scandarea și se încheie cu cântatul. Între acestea, este asana, pranayama și meditația personalizate pentru a crea un rezultat specific.
  • Power yoga: La sfârșitul anilor 1980, practicienii au dezvoltat acest tip de yoga activ și atletic, bazat pe sistemul tradițional de ashtanga.
  • Sivananda: Acesta este un sistem bazat pe o filozofie în cinci puncte. Această filozofie susține că respirația, relaxarea, dieta, exercițiul fizic și gândirea pozitivă corespunzătoare lucrează împreună pentru a forma un stil de viață yogic sănătos. Utilizează în mod obișnuit aceleași 12 asane de bază, rezervate prin saluturi solare și posturi de savasana.
  • Viniyoga: Viniyoga se poate adapta oricărei persoane, indiferent de capacitatea fizică. Profesorii Viniyoga necesită o pregătire aprofundată și tind să fie experți în anatomie și terapie yoga.
  • Yin: Aceasta este o practică de yoga liniștită, meditativă, numită și yoga taoistă. Yin yoga permite eliberarea tensiunii în articulațiile-cheie, inclusiv glezne, genunchi, şolduri, tot spatele, gât, umeri. Pozițiile Yin sunt pasive, ceea ce înseamnă că gravitația suportă cea mai mare parte a forței și efortului.
  • Yoga prenatală: yoga prenatală folosește posturi pe care practicienii le-au proiectat pentru femeile însărcinate. Poate sprijini revenirea în formă după sarcină, precum și să sprijine sarcina, asigurându-i sănătatea.
  • Yoga restaurativă: aceasta este o metodă relaxantă de yoga. O persoană petrece o clasă de yoga restauratoare în patru sau cinci poziții simple, folosind recuzite ca pături și bolturi pentru a se scufunda într-o relaxare profundă, fără să depună eforturi în a menține poziţia.

Riscuri și reacții adverse

Yoga este cu impact redus și sigur pentru oameni atunci când cel care ghidează practica este un instructor bine instruit. Vătămarea cauzată de yoga este o barieră rară pentru continuarea practicii, iar vătămarea severă din cauza yoga este rară. Cu toate acestea, ia în considerare câțiva factori înainte de a începe. Oricine este însărcinată sau care are o afecțiune medicală continuă, cum ar fi hipertensiunea arterială, glaucomul sau sciatica, trebuie să discute cu medicul înainte de a practica yoga. Este posibil să fie nevoie să modifice sau să evite unele poziții yoga. Începătorii ar trebui să evite poziţiile extreme și tehnicile dificile, cum ar fi capacul, poziția lotusului și respirația forțată. Când apelezi la yoga pentru a gestiona o afecțiune, nu înlocui îngrijirile medicale convenționale cu yoga sau nu amâna vizita la medic.

Rezumat

Yoga este o practică veche de cinci milenii care s-a schimbat de-a lungul timpului. Yoga modernă se concentrează pe întinderi și poziții menite să stimuleze pacea interioară și energia fizică. Yoga antică se referă mai puțin la fitness și mai mult la concentrarea mentală și la extinderea energiei spirituale. Yoga Sutra, considerată acum ca fiind ghidul definitiv pentru practicarea yoga, a intrat în practică acum 2000 de ani. Există multe tipuri diferite de yoga în funcție de ceea ce își doresc oamenii de la acesta și de nivelul actual de fitness fizic al unei persoane. Cu toate acestea, unele persoane aleg să înlocuiască tratamentul convențional pentru afecțiuni cu yoga, iar acest lucru poate împiedica o persoană să primească îngrijirile necesare. Persoanele cu anumite afecțiuni, cum ar fi sciatica, ar trebui să se apropie de yoga lent și cu precauție. Yoga poate ajuta la susținerea unui stil de viață activ echilibrat.

Care este cel mai sigur mod de a începe yoga dacă nu am mai făcut-o niciodată?

Ia legătura cu medicul și cu instructorul tău de yoga despre cea mai bună modalitate de a începe să practici yoga. În cele mai multe cazuri, o clasă „Yoga pentru începători” va oferi o serie de poziții de intensitate scăzută care vor permite să evaluezi flexibilitatea și rezistența. Cât de bine tolerezi această clasă introductivă te poate ghida către ce alte practici de yoga mai poți investiga.

Aminteşte-ţi, scopul yoga modern este să te concentrezi asupra sănătății tale, așa că fă ceea ce simţi cel mai potrivit pentru nivelul tău de fitness.

Contact

Nu suntem disponibili chiar acum. Dar, ne puteti trimite un e-mail și iti vom raspunde cat mai urgent.

Show Buttons
Hide Buttons
x

Utilizăm cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin faptul că sunteți de acord să acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră de cookie-uri.

Setările de Confidențialitate
Name Enabled
Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies: wordpress_test_cookie, wordpress_logged_in_, wordpress_sec.
Cookies
We use Cookies to give you a better website experience.
WooCommerce
We use WooCommerce as a shopping system. For cart and order processing 2 cookies will be stored: woocommerce_cart_hash & woocommerce_items_in_cart. This cookies are strictly necessary and can not be turned off.
Google Analytics
We track anonymized user information to improve our website.
Google Adwords
We use Adwords to track our Conversions through Google Clicks.
Facebook
We use Facebook to track connections to social media channels.