021-252 04 43contact@laboretica.ro Laboretica | Viitor în sănătate

Cum să-ți întărești sistemul imunitar fără medicamente

Home / Cum să-ți întărești sistemul imunitar fără medicamente

CUM SĂ-ȚI ÎNTĂREȘTI SISTEMUL IMUNITAR FĂRĂ MEDICAMENTE

Sistemul imunitar apără corpul împotriva infecțiilor. Deși funcționează eficient de cele mai multe ori, uneori sistemul nostru imunitar eșuează și ne îmbolnăvim. Există modalități prin care putem stimula sistemul imunitar și preveni boala? Află imediat..

Sistemul imunitar este o rețea de celule speciale, țesuturi, proteine ​​și organe care lucrează împreună pentru a proteja organismul împotriva invadatorilor și bolilor străine potențial dăunătoare.
Când sistemul nostru imunitar funcționează corect, acesta detectează amenințări, precum bacterii, paraziți și viruși, și declanșează un răspuns imun pentru a le distruge. Sistemul nostru imunitar poate fi în general împărțit în două părți: înnăscut și adaptabil.

Imunitatea înnăscută este protecția naturală cu care ne-am născut și prima noastră linie de apărare pentru combaterea infecțiilor. La detectarea unei infecții, reacția noastră înnăscută acționează repede pentru a elimina invadatorul prin producerea de mucus suplimentar sau prin febră.
Imunitatea adaptivă este o protecție pe care o câștigăm pe tot parcursul vieții, deoarece suntem protejați împotriva bolilor cu ajutorul vaccinărilor. Sistemul adaptiv semnalează un inamic și produce armele specifice – sau anticorpii, deși poate dura între 5 și 10 zile pentru a identifica anticorpii. În acel moment, sistemul înnăscut blochează agentul patogen și îl împiedică să se înmulțească.

 

Poate fi amplificat sistemul imunitar?

Imunitatea înnăscută nu poate fi “stimulată”, însă eficacitatea celei adaptive poate fi accelerată cu vaccinări. Un vaccin conține o versiune inofensivă a germenului de care ai nevoie pentru protecție. Sistemul adaptiv își amintește invadatorul, astfel încât data viitoare când vine în contact cu germenul, poate acționa rapid pentru a lansa un atac.

În timp ce multe produse pretind că stimulează imunitatea, conceptul nu are un sens științific. Încercarea de a stimula celulele de orice fel nu este neapărat un lucru bun și poate duce la efecte secundare grave. Sistemul imunitar, în special, conține mai multe tipuri diferite de celule care răspund la diferiți microbi în diverse feluri. Ceea ce știu cercetătorii este că organismul produce în mod continuu celule imune, numite celule albe sau leucocite, și generează mult mai multe celule ale sistemului adaptiv – cunoscut ca limfocite – care se maturează în celulele B și celulele T. Celulele în exces se distrug printr-un proces de moarte naturală a celulelor, numit apoptoză. Nu se știe care este cel mai bun amestec de celule sau numărul optim pentru ca sistemul imunitar să funcționeze cât se poate de bine.

 

Sistem imunitar slăbit

Pentru mulți, medicamentele sau tulburările sistemului imunitar provoacă supraactivitate sau activitate scăzută a sistemului imunitar. Tulburările imunodeficienței primare sunt de obicei prezente la naștere și sunt cauzate de lipsa unor părți particulare ale sistemului imunitar. Tulburările secundare ale imunodeficienței apar ca rezultat al compromiterii sistemului imunitar de către factorii de mediu, inclusiv HIV, arsuri grave, malnutriție sau chimioterapie.
Alergiile și astmul se dezvoltă atunci când sistemul imunitar răspunde la substanțe care nu sunt dăunătoare. Afecțiunile autoimune sunt afecțiuni cum ar fi lupusul, artrita reumatoidă, boala inflamatorie intestinală, scleroza multiplă și diabetul de tip 1, prin care sistemul imunitar atacă greșit celulele și țesuturile organismului. Tulburările sistemului imunitar sunt tratate cu medicamente specifice care abordează simptomele și infecțiile asociate.

 

Impactul stilului de viață asupra răspunsului imun

Componentele primare ale sistemului imunitar includ ganglionii limfatici, amigdalele, splina, măduva osoasă și timusul. Totuși, există multe lucruri de învățat despre interconectarea și complexitatea răspunsului imun. Pentru a funcționa bine, întregul sistem necesită armonie și echilibru. Nu s-au identificat legături directe între stilul de viață și răspunsul imun sporit, dar cercetătorii au investigat efectul factorilor, cum ar fi exercițiul, dieta și stresul asupra răspunsului sistemului imunitar.

Cel mai bun lucru pe care îl poți face pentru a menține un bun sistem imunitar este adoptarea unor strategii de viață sănătoase de care vor beneficia întregul organism. Aceste strategii ar putea include:
– o dietă bogată în fructe și legume
– exercițiul fizic în mod regulat
– menținerea unei greutăți optime

– renunțarea la fumat
– consumul de alcool cu moderație
– somn destul
– spălarea regulată a mâinilor
– reducerea stresului

 

Dieta și sistemul imunitar

Consumul unei alimentații echilibrate și consumarea cantităților recomandate de nutrienți va ajuta la menținerea funcției imunitare normale. Vitaminele A, C și D și mineralele – inclusiv zincul – joacă un rol important în funcționarea sistemului imunitar. Dacă ai o dietă echilibrată, nu vi avea nevoie de suplimente de vitamine și minerale.
Vitamine și minerale

De exemplu, deficitul de zinc – care poate contribui la bolile cronice – s-a dovedit a avea un impact negativ asupra modului în care sistemul imunitar răspunde inflamației la adulții în vârstă. Suplimentarea cu vitamina D a fost legată de modificări ale comportamentului sistemului imunitar. Utilizarea suplimentelor de vitamina D în timpul sarcinii – o perioadă în care sistemul imunitar este în flux continuu – poate modifica sistemul imunitar al nou-născutului într-un mod care îl protejează împotriva infecțiilor respiratorii și a astmului. Cercetările sugerează că vitamina D activează celulele T care pot identifica și ataca celulele canceroase și protejează împotriva cancerului colorectal la unii oameni. La adulții mai în vârstă, vitamina D s-a dovedit a reduce infecțiile respiratorii.

 

Alimente care afectează răspunsul imun

Studiile s-au axat pe modul în care anumite alimente sau diete pot afecta răspunsul imun. Fibrele solubile comută celulele imune de la pro-inflamator la antiinflamator, ceea ce ne ajută să ne vindecăm mai repede de infecție. Pterostilbena și resveratrolul, găsiți în afine, respectiv struguri roșii, contribuie la creșterea expresiei genei peptide antimicrobiene umane de tip cathelicidină,  care joacă un rol vital în sistemul imunitar înnăscut. Probioticele pot ajuta la contracararea efectelor adverse ale antibioticelor cu spectru larg prin menținerea sistemului imunitar gata să răspundă noilor infecții.
Uleiul de pește bogat în DHA s-a dovedit a spori activitatea celulelor B, ceea ce ar putea fi promițător pentru cei cu sisteme imune compromise. Curcumina, găsită în curry și curcuma, poate ajuta sistemul imunitar prin curățarea creierului de plăci beta-amiloid observate în boala Alzheimer. Cercetătorii sugerează că excesul consumului de alimente nesănătoase poate contribui la boli precum arterioscleroza și diabetul.

 

Exercițiul și sistemul imunitar

La fel ca și dieta sănătoasă, activitatea fizică regulată contribuie la sănătatea generală bună și, prin urmare, la un sistem imunitar sănătos. Exercițiul promovează circulația eficientă a sângelui, care ține celulele sistemului imunitar în mișcare, astfel încât să își poată îndeplini în mod eficient slujba. Un studiu a arătat că doar 20 de minute de exerciții moderate stimulează suficient sistemul imunitar, ca să producă celule antiinflamatoare.

 

Alți factori de răspuns imunitar

Privarea cronică de somn poate reduce circulația celulelor albe din sânge, în timp ce somnul adecvat cu un ritm lent – sau somnul profund – întărește memoria sistemului imunitar al agenților patogeni care au fost întâmpinați anterior. Ieșirea în lumina soarelui poate fi benefică pentru sistemul imunitar. Cercetătorii au descoperit că lumina soarelui energizează celulele T de luptă împotriva infecțiilor. În mod specific, lumina albastră din razele soarelui a făcut ca celulele T să se deplaseze mai repede. Reducerea stresului poate, de asemenea, ajuta la susținerea funcției sistemului imunitar normal.

Un studiu a arătat că anticiparea unui eveniment fericit sau amuzant a dus la creșterea nivelurilor de endorfine și a altor hormoni care induc o stare de relaxare. Stresul cronic poate suprima răspunsul sistemului imunitar și capacitatea acestuia de a lupta împotriva bolilor; prin urmare, reducerea stresului poate ajuta la prevenirea infecțiilor și a altor tulburări. Cântând într-un cor pentru o oră, a raportat reducerea stresului, îmbunătățirea dispoziției și creșterea nivelului de proteine imune la persoanele cu cancer și îngrijitorii lor.

Singurătatea a fost de asemenea identificată ca un factor de stres care poate afecta sistemul imunitar.
Deși rămân multe întrebări despre funcția sistemului imunitar, este clar că o alimentație sănătoasă, exercițiul fizic regulat, un somn adecvat și reducerea stresului vor contribui la menținerea imunității.

Contact

Nu suntem disponibili chiar acum. Dar, ne puteti trimite un e-mail și iti vom raspunde cat mai urgent.