Cyberchondria – când internetul înrăutățește ipohondria
Datorită internetului, a deveni un hipocondriac este mult mai ușor decât era. Disponibilitatea ușoară a informațiilor de sănătate pe web a ajutat cu siguranță nenumărați oameni să ia decizii educate despre sănătatea și tratamentul lor medical, dar poate fi dezastruos pentru persoanele care își pot face griji ușor. „Pentru ipohondrici, internetul a schimbat absolut lucrurile în rău”, spune Brian Fallon, profesor de psihiatrie la Universitatea Columbia și co-autor al Phantom Illness: Recunoașterea, înțelegerea și depășirea Hypochondria (1996). Până în prezent, nu s-au efectuat studii privind modul în care hipocondriacii folosesc internetul, spune Fallon. Dar fenomenul este destul de comun pentru a avea un nume – „cyberchondria”.
Înțelegerea ipohondriei
Starea medicală numită hipocondrie este definită ca îngrijorare pentru o boală imaginată cu exagerarea simptomelor, oricât de nesemnificativă, care durează cel puțin șase luni și provoacă suferință semnificativă. Are tendința să se dezvolte în anii 20 sau 30 și afectează în egală măsură bărbații și femeile. Uneori apare în urma bolii unui prieten sau a unui membru al familiei și poate apărea și ca o boală secundară la depresie sau tulburare de anxietate generalizată. Deși de multe ori este văzută ca inofensivă, suferinzii știu că se poate trece dintr-o trăsătură neobișnuită de caracter nevrotic într-o obsesie devastatoare. „Boala devine adesea o parte centrală a identității unui hipocondriac”, spune Arthur Barsky, de la Harvard Medical School și autorul Worried Sick: Our Troubled Quest for Wellness (1988). Ca urmare, munca și relațiile unui hipocondriac suferă. Iar cei cu afecțiunea nu sunt singurii care plătesc prețul: în conformitate cu Fallon, hipocondria costă miliarde de dolari pe an în teste și tratamente medicale inutile.
Spre deosebire de ceea ce cred unii sceptici, hipocondriacii nu pretind sau încearcă doar să atragă atenția. „Nu sunt absolut falsificatori sau răufăcători”, spune Barsky. „Simt într-adevăr suferința despre care vorbesc. Doar că sentimentele lor nu au o bază medicală evidentă”. „Ceea ce ipohondriacii au probleme să accepte este că oamenii normali, sănătoși, au simptome”, spune Barsky. Hipocondrii au tendința de a fi foarte conștienți de senzațiile corporale cu care trăiesc și ignoră majoritatea oamenilor. Pentru un hipocondriac, stomacul supărat devine un semn al cancerului și o durere de cap poate însemna chiar o tumoră cerebrală. Stresul care se confruntă cu această îngrijorare poate face simptomele și mai grave. Web-ul poate fi înșelător. Hipocondrii nu sunt adesea atenți în special de unde își obțin informațiile de sănătate. Pentru mulți suferinzi, Anatomia lui Gray, un film TV pe jumătate amintit și o poveste îngrozitoare de sănătate despre bunica prietenului tău sunt toate surse la fel de legitime. Acest lucru poate duce la probleme grave pentru hipocondrii folosind rețeaua vastă și nereglementată. „O mulțime de lucruri de pe Internet, în special pe panourile de anunțuri legate de sănătate, sunt o impresie și o anecdotă pură”, spune Barsky, „și pur și simplu nu au multă validitate științifică”.
Chiar și cele mai de renume site-uri de sănătate, cu cele mai precise informații, pot provoca probleme pentru hipocondriac. „Hipocondrii au tendința de a se bloca cu boli cu simptome comune sau ambigue sau care sunt greu de diagnosticat”. De exemplu, boli precum HIV sau lupus și tulburări neurologice, inclusiv scleroza multiplă, pot provoca simptome vagi ca oboseala, glandele umflate și senzații fizice ciudate. Cu simptome la fel de frecvente ca acestea, este ușor pentru ipohondrii să se convingă că sunt bolnavi.
A doua ghicire a doctorului
Barsky și Fallon spun că hipocondria produce deseori suspiciune și neîncredere între un bolnav și medicul său. Unii medici pot fi prea grăbiți în a respinge grijile hipocondriilor, iar hipocondriacii sunt de natură să strice relațiile cu medicii buni, ghicindu-le de la început. Hipochondriacul poate „să devină suspect când medicul lor nu oferă o sesizare sau un test pe care îl solicită”, spune Fallon. „El poate simți că nu e ascultat și astfel va merge la un alt medic și va termina repetând procesul”.
Niciun medic bun nu va comanda un RMN de fiecare dată când îți sună urechile sau o colonoscopie de fiecare dată când stomacul tău are vreo tulburare. „Soluția este să nu fii testat pentru orice tot timpul”, spune Barsky, „deoarece sentimentul de ușurare nu durează oricum”. În schimb, ipohondriacii trebuie să învețe să obțină ajutor și să își schimbe modul de gândire.
Rezistă la nevoia de surfing! Tratarea hipocondriei, cândva se credea aproape imposibil de vindecat, dar s-a îmbunătățit foarte mult în ultimul deceniu.
Fallon a fost un pionier în utilizarea antidepresivelor precum Prozac și Luvox pentru tratarea hipocondriilor.
Barsky a avut un mare succes în utilizarea tehnicilor de psihoterapie comportamentală cognitivă – convingând ipohondriacii să-și schimbe răspunsurile la anxietăți și să se îndepărteze de comportamentele care îi pun în dificultate. De exemplu, spune Barsky, un hipocondriac trebuie să reziste la constrângerea de a se auto-diagnostica și de a solicita asigurarea de la medici și prieteni. Cel mai bun lucru pe care îl poți face este să obții un tratament medical regulat de la un trust de încredere al medicului și să duci o viață sănătoasă.
Fallon este de acord: „Într-un sens liber, un hipocondriac devine aproape dependent de a căuta informații, de a se examina pe sine și de a obține reasigurare de la alte persoane”, spune el. „Verificarea doar înrăutățește lucrurile”.
Și ce-ar fi să folosești Internetul pentru a căuta acel simptom îngrijorător? „Dacă doar te va enerva, ,mai bine nu o face”.
Nu suntem disponibili chiar acum. Dar, ne puteti trimite un e-mail și iti vom raspunde cat mai urgent.
Utilizăm cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin faptul că sunteți de acord să acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră de cookie-uri.
Name | Enabled |
---|---|
Technical Cookies In order to use this website we use the following technically required cookies: wordpress_test_cookie, wordpress_logged_in_, wordpress_sec. |
|
Cookies We use Cookies to give you a better website experience. |
|
WooCommerce We use WooCommerce as a shopping system. For cart and order processing 2 cookies will be stored: woocommerce_cart_hash & woocommerce_items_in_cart. This cookies are strictly necessary and can not be turned off. |
|
Google Analytics We track anonymized user information to improve our website. |
|
Google Adwords We use Adwords to track our Conversions through Google Clicks. |
|
Facebook We use Facebook to track connections to social media channels. |