Laboretica | Privarea de somn te poate ucide
021-252 04 43contact@laboretica.ro Laboretica | Viitor în sănătate

Privarea de somn te poate ucide

Home / Privarea de somn te poate ucide

PRIVAREA DE SOMN TE POATE UCIDE

Iată ce poate cauza mai puțin de 7 ore pe noapte de somn pentru corp și creier

Aproximativ o treime din populația adultă nu doarme suficient. Iar privarea de somn are consecințe grave pentru creier și corp. Mulți cred că pot obține mai puțin de 7 până la 9 ore pe noapte – cantitatea de somn pe care medicii o recomandă adulților – sau spun că trebuie să doarmă mai puțin din cauza obligațiilor de serviciu sau de familie. CEO-ul Tesla și SpaceX, Elon Musk, a recunoscut recent într-un interviu că orele sale lungi de muncă au avut un impact negativ asupra sănătății sale și au ridicat îngrijorări în rândul prietenilor săi. Aceasta a determinat-o pe Arianna Huffington să trimită o scrisoare deschisă lui Musk despre programul lui de somn, spunându-i că „demonstrează o modalitate de a folosi energia umană învechită, antisemită și oribil ineficientă”. Musk a postat răspunsul său pe Twitter la 2:30 a.m. – Tocmai am ajuns acasă din fabrică, spuse el. „Credeți că aceasta este o opțiune. Nu este”. Musk pare să înțeleagă că lucrările săptămânale de 120 de ore sunt dăunătoare. După cum a spus un specialist în neurologie, expert în somn, „Cu cât dormiți mai puțin, cu atât viața va fi mai scurtă”.

Majoritatea adulților au nevoie de 7 până la 9 ore de somn, iar copiii trebuie să ajungă la și mai mult, deși nevoile variază de la o persoană la alta. Unii oameni, incredibil de rare cazurile, se pot rezuma la câteva ore de somn pe noapte, în timp ce alții la capătul opus al spectrului sunt uneori numiți „traverse lungi”, deoarece au nevoie de 11 ore de somn pe noapte. Dar indiferent de ceasul corpului, lipsa de somn va face ca sănătatea fizică și mentală să sufere.

31 de consecințe asupra sănătății ale privării de somn

Deprivarea somnului este legată de un risc mai mare pentru anumite tipuri de cancer. Deprivarea somnului și programele de întrerupere a somnului au fost legate de creșterea riscului pentru mai multe tipuri de cancer, în special cancerele de colon și de sân.

Pielea nu se vindecă la fel de bine ca și când este obosită, ducând la îmbătrânirea pielii. Calitatea slabă a somnului este puternic corelată cu problemele cronice ale pielii, potrivit cercetărilor. Studiile au descoperit de asemenea că atunci când pielea este afectată de soare sau de alți factori, nu se vindecă la fel de rapid ca în cazul celor care dorm suficient, astfel încât apar semne de îmbătrânire a pielii.

Cei obosiți își controlează mai greu impulsurile, ceea ce poate conduce la un comportament nesănătos și creșterea în greutate. Persoanele care nu au dormit suficient au mai multe pofte pentru mese nesănătoase, un timp mai greu de a rezista alimentelor cu conținut ridicat de calorii și dificultăți în controlarea impulsurilor. Cercetătorii consideră că dezechilibrele hormonale care rezultă din privarea de somn sunt responsabile pentru acest lucru, deoarece acestea sunt legate de un indice de masă corporală ridicat și de obezitate.

Oamenii se simt mai singuri după nopțile fără somn – și fiind singuri, este mai greu să dormi bine. Cercetătorii au descoperit că adulții tineri care suferă de somn sunt mai puțin susceptibili de a se conecta social cu alte persoane iar cei care au raportat somn sărac au de asemenea tendința de a spune că sunt mai singure. Pentru a face lucrurile să se înrăutățească, oamenii care se simt singuri nu tind să doarmă, ceea ce poate duce la un fel de ciclu vicios.

A fi somnoros îngreunează învățarea și perturbarea memoriei pe termen scurt. Somnolența a fost mult timp o problemă pentru studenți. Întârzierea începerii școlii pentru copiii din clasele gimnaziale a fost găsită ca soluție pentru a spori semnificativ scorurile standardizate ale testelor și poate avea un efect și mai mare asupra adolescenților, care în mod normal tind să fie bufnițe de noapte.

Privarea de somn distruge, de asemenea, memoria pe termen scurt a adulților. Mai multe studii au constatat că adulții lipsiți de somn au mai multe dificultăți în a-și aminti cuvintele pe care le-au învățat și au un timp mai dificil de a îmbunătăți abilitățile nou dobândite.

Lipsa de somn pe termen lung pare, de asemenea, să deterioreze memoria pe termen lung. Întreruperile de somn pentru persoanele în vârstă pot duce la modificări structurale ale creierului asociate cu degradarea memoriei pe termen lung. Deficitele de memorie legate de somn au fost observate și în populația adultă generală – încă din 1924, cercetătorii au observat că persoanele care au dormit suficient, au uitat mai puțin.

Un număr tot mai mare de dovezi leagă somnul rău cu semne de Alzheimer în creier. Câteva studii au constatat că somnul ajută la curățarea creierului de proteina beta-amiloid care se poate dezvolta în timp ce ești treaz. Această proteină este puternic asociată cu boala Alzheimer. Cercetătorii spun că lipsa de somn poate duce la un ciclu vicios, deoarece cu cât mai multă proteină beta-amiloidă există în creier, cu atât este mai greu să ajungi la o stare de somn profund pentru curățare. Persoanele cu programe de somn mai tulburate au tendința de a avea mai multe proteine beta-amiloid construite.

Riscul bolilor cardiace crește odată cu privarea de somn. Există o mulțime de dovezi ce arată că privarea de somn are un efect negativ asupra inimii. Când cercetătorii au ținut oamenii treji timp de 88 de ore, tensiunea arterială a crescut (nu este o mare surpriză acolo). Chiar și participanții cărora li s-a permis să doarmă timp de patru ore pe noapte au arătat o frecvență cardiacă ridicată în comparație cu cei care au avut opt ore de somn. Concentrațiile de proteine C reactive, un marker al riscului de boală cardiacă, cresc, de asemenea, la persoanele care sunt complet sau parțial lipsite de somn.

Somnolența duce la iritabilitate. Oamenii se simt iritabili după nopțile fără somn (așa cum am experimentat toți la un moment dat) și cercetarea a constatat, de asemenea, că oamenii devin mai încurcați de circumstanțele obișnuite, cum ar fi întreruperi la locul de muncă atunci când sunt obosiți.

Persoanelor fără suficient somn le vine cu atât mai greu să vadă în mod clar – uneori suferind chiar de halucinații. Deprivarea somnului este asociată cu vizibilitatea tunelului, dubla viziune și dimensiunile percepute. Cu cât ești mai obosit, cu atât mai multe erori vizuale întâlnite și cu atât mai multe șanse de halucinații.

Persoanele lipsite de somn au reacții mai lente. Timpul de reacție este grav împiedicat atunci când nu dormim suficient. Studiile au constatat că sportivii și cadeții au avut rezultate tot mai rele la testele de luare a deciziilor și au avut reacții mai lente atunci când erau obosiți. Deci, nu este o surpriză faptul că somnolența îi face pe oameni mai neatenți. Un studiu a constatat că o noapte fără somn a contribuit la o creștere cu 20-32% a numărului de erori făcute de chirurgi. Oamenii care joacă sporturi care necesită precizie, navigația sau ciclismul – fac și mai multe greșeli atunci când au fost treji pentru perioade lungi de timp.

Sistemul imunitar nu funcționează la fel de bine când ești obosit. Ați observat acele lucruri minunate ale sistemului imunitar când faci o rană, dar nu obții imediat o infecție sau dacă te apropii de o persoană bolnavă, dar nu te îmbolnăvești? Lipsa prelungită de somn și chiar o noapte de insomnie pot împiedica apărările naturale ale organismului împotriva infecțiilor. Deprivarea somnului, de asemenea, pare să facă vaccinurile recent primite mai puțin eficiente.

În mod similar, cei obosiți devin mai sensibili la răceli. Dacă te întrebi de ce te simți bolnav tot timpul, probabil că nu dormi suficient. Cifra persoanelor răcite, care suferă de somn este aproape de trei ori mai mare decât a persoanelor bine odihnite, potrivit unui studiu.

Fiind obosit conduce la o activitate sexuală mai greoaie. Testosteronul este o componentă importantă a efortului sexual și a dorinței atât la femei, cât și la bărbați. Somnul suficient crește nivelele de testosteron, în timp ce lipsa de somn le scade.

Deprivarea somnului și somnul deranjat, în consecință, sunt asociate cu reducerea libidoului și a disfuncției sexuale. Persoanele cu apnee în somn sunt în mod deosebit expuse riscului.

Persoanele somnoroase exprimă mai multă nefericire și semne de depresie. Într-un studiu clasic condus de psihologul câștigător al Premiului Nobel, Daniel Kahneman, un grup de 909 de femei active a ținut jurnale detaliate despre starea lor de spirit și activitățile de zi cu zi. În timp ce diferențele de venituri de până la 60.000 de dolari au avut un efect redus asupra fericirii, rezultatele au constatat că somnul prost calitativ a fost unul dintre cei doi factori care puteau distruge dispoziția zilei următoare. ( Celălalt factor era o perioadă limită de timp la locul de muncă.)

Un alt studiu a arătat o fericire maritală mai mare în rândul femeilor cu un somn mai liniștit, deși este greu de spus dacă oamenii fericiți dorm mai bine sau somnul bun îi face pe oameni mai fericiți. Cel mai probabil, este o combinație a celor două.

Insomniacii sunt, de asemenea, de două ori mai susceptibili de a dezvolta depresie, iar cercetările sugerează că tratarea problemelor de somn poate ajuta la tratarea simptomelor depresive.

Riscul de diabet zaharat de tip 2 crește atunci când oamenii sunt copleșiți de oboseală, chiar și pentru persoanele care nu sunt supraponderale. Fiind treaz când metabolismul corpului dorește să dormi, crește riscul de rezistență la insulină (adesea numit „prediabetes”) și diabetul de tip 2.

Mai multe studii la adulți au găsit o asociere puternică – deși nu o relație cauză-efect – între pierderea regulată a somnului și riscul de apariție a diabetului zaharat. Mai mult somn poate ajuta, de asemenea, la reducerea riscului de diabet zaharat pentru adolescenți, potrivit cercetătorilor.

Oboseala este asociată cu un proces de luare a deciziilor incorect, care poate pune viața și finanțele în pericol. Planifici unele modificări în portofel ? Asigură-te că ești bine odihnit. O singură noapte de deprivare a somnului a provocat o schimbare de strategie în timpul luării unor decizii riscante, astfel încât voluntarii sănătoși s-au mutat de la apărarea împotriva pierderilor la căutarea unor câștiguri sporite, au spus cercetătorii.

Alți cercetători au descoperit că privarea severă a somnului afectează capacitatea oamenilor de a urma procedurile prestabilite pentru a face o decizie riscantă, lucru despre care cercetătorii spun că au contribuit la explozia navetei spațiale Challenger, topirea la Cernobîl și dezastrul Exxon Valdez.

Persoanele somnoroase sunt mai ușor distrase. Sarcinile de atenție par a fi deosebit de sensibile odată cu pierderea somnului, au subliniat cercetătorii. Dacă vrei o atenție concentrată sporită, somnul este o cerință. În caz contrar, intri „într-o stare instabilă care fluctuează în câteva secunde și care nu poate fi caracterizată ca fiind complet trează sau adormită”, au spus cercetătorii. În această stare, capacitatea ta de a acorda atenție este, în cel mai bun caz, variabilă.

Oboseala îți îngreunează abilitatea de a vorbi în mod normal. Privarea severă de somn pare să afecteze capacitatea ta de a continua o conversație – ca și cum ai fi băut prea mult. „Voluntarii tineri treziți timp de 36 de ore au arătat o tendință de a folosi repetiții de cuvinte și clișee, au vorbit în mod monoton, lent și indistinct”, a spus un studiu. Ei nu au putut să-și exprime și să-și verbalizeze în mod corect gândurile.

Ca și condusul în stare de ebrietate, condusul când ești obosit poate duce la accidente. „Accidentele legate de oboseală în rândul autovehiculelor, condusul în stare de somnolență și adormirea la volan sunt deosebit de frecvente, dar adesea subestimate”, a concluzionat o recenzie. Piloții, șoferii de camioane, rezidenții medicali și alții care trebuie să rămână treaz pentru perioade lungi de timp prezintă un risc crescut de accidente sau de pierderi din cauza lipsei de somn, a afirmat acesta.

Oboseala este legată de supraproducția urinei. Când dormim, corpul încetinește producția normală de urină. Dar când cineva este lipsit de somn, acest lucru nu se întâmplă, ceea ce duce la „excesul de producție de urină nocturnă”. Această condiție poate fi legată de umectarea paturilor la copii. La adulți, este legat de ceea ce se numește nicturie, necesitatea de a folosi baia de multe ori în timpul nopții.

Avem nevoie de somn pentru ca mușchii să devină mai puternici – fără aceasta, apare atrofia musculară. Lipsa de somn cauzează modificări hormonale care îngreunează corpul tău să construiască mușchi și să se vindece. Acest lucru face mai dificilă recuperarea din cauza leziunilor musculare cauzate de exercițiu și agravează condițiile legate de atrofia musculară. Alte cercetări au descoperit că inversul este, de asemenea, adevărat – că în timpul somnului, corpul eliberează hormon de creștere și vindecă daunele. De aceea, susținătorii de fitness vor indica întotdeauna că somnul este o parte esențială a obținerii unu organism în formă.

Somnolența face dificilă combaterea durerii. Persoanele care suferă de durere – în special cele care suferă de durere cronică – nu au parte de suficient somn. Acest lucru are sens, deoarece durerea te poate trezi noaptea și va face greu să readormi. Dar, recent, cercetătorii au început să suspecteze că privarea de somn poate provoca, de fapt, durere sau cel puțin sensibilitatea oamenilor la durere.

Oboseala duce la probleme gastro-intestinale. Pierderea regulată a somnului te va face mai probabil să dezvolți atât boala inflamatorie intestinală, cât și sindromul intestinului iritabil, care afectează aproximativ 10-15% din populație. Pacienții cu boala Crohn s-au dovedit a fi de două ori mai susceptibili de a experimenta o recidivă atunci când nu dorm suficient.

Somnolența este asociată cu dureri de cap. Oamenii de știință încă nu știu exact de ce privarea de somn duce la dureri de cap, dar este o conexiune pe care medicii o observă de mai bine de un secol. Migrenele pot fi declanșate de nopți nedormite și un studiu a constatat că 36-58% dintre persoanele care suferă de apnee în somn au raportat trezirea cu „dureri de cap indiscrete”. Tulburările ciclului de somn au dus la o mai mare inflamație, care ar putea agrava astmul, artrita și bolile cardiovasculare. Ciclul somnului sau ceasul corporal nu determină doar când suntem obosiți sau treji – afectează de asemenea funcția fiecărei celule din corpul nostru. Cercetătorii au început să descopere modul în care întreruperile programelor de somn împiedică celulele să lupte împotriva inflamației, ceea ce ar putea explica de ce oamenii obosiți au adesea multe probleme de la inflamatorii, până la inclusiv astm, artrită, scleroză multiplă și boli cardiovasculare. Dacă sforăitul sau apneea de somn cauzează întreruperea somnului, ar putea duce la probleme grave de sănătate. Sforăitul poate fi un indiciu că ai de-a face cu apnee în somn, o tulburare de somn care poate provoca alte probleme medicale în timp. Este cauzată de scăderea fluxului de aer, care poate înrăutăți inima și provoca probleme cardiovasculare. Condiția este, de asemenea, legată de creșterea în greutate. Somnul sănătos întrerupe activitatea genetică, ceea ce poate explica unele dintre riscurile pentru sănătate atunci când ne odihnim prea puțin. Un studiu din 2013 a aruncat o lumină nouă asupra faptului că somnul este legat de atâtea aspecte diferite ale sănătății noastre: somnul slab perturbează activitatea genetică normală. Cercetătorii au descoperit că în rândul participanților la studiu care au dormit mai puțin de 6 ore pe noapte, timp de o săptămână, mai mult de 700 de gene nu se comportau în mod normal, inclusiv unele care ajută la răspunsuri imune și stres. Unele gene cu cicluri obișnuite, conform unui model zilnic (circadian), au încetat să mai facă acest lucru, în timp ce altele care nu urmau în mod normal un model zilnic au început să facă acest lucru.

Ce înseamnă asta? Doar o săptămână de somn mai puțin decât ideal este suficientă pentru a face ca o parte dintre activitățile voastre genetice să se rătăcească. La un moment dat, persoanele care nu au obținut cantitatea potrivită de somn sunt mai susceptibile de a muri. Multe probleme de sănătate sunt asociate cu privarea de somn sau de somn de proastă calitate, dar aici este cel mai mare semnal de alarmă: Persoanele care nu primesc 7 sau 8 ore de somn pe noapte sunt mai susceptibile de a muri într-o perioadă relativ scurtă.

Și mai simplu: toți murim în cele din urmă, dar dormind prea puțin – sau chiar prea mult – este asociat cu un risc mai mare de a muri mai devreme decât altfel.

Contact

Nu suntem disponibili chiar acum. Dar, ne puteti trimite un e-mail și iti vom raspunde cat mai urgent.

Show Buttons
Hide Buttons
x

Utilizăm cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin faptul că sunteți de acord să acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră de cookie-uri.

Setările de Confidențialitate
Name Enabled
Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies: wordpress_test_cookie, wordpress_logged_in_, wordpress_sec.
Cookies
We use Cookies to give you a better website experience.
WooCommerce
We use WooCommerce as a shopping system. For cart and order processing 2 cookies will be stored: woocommerce_cart_hash & woocommerce_items_in_cart. This cookies are strictly necessary and can not be turned off.
Google Analytics
We track anonymized user information to improve our website.
Google Adwords
We use Adwords to track our Conversions through Google Clicks.
Facebook
We use Facebook to track connections to social media channels.