021-252 04 43contact@laboretica.ro Laboretica | Viitor în sănătate

SELFITIS. Fenomenul Selfie un semn al narcisismului și al psihopatiei

Home / SELFITIS. Fenomenul Selfie un semn al narcisismului și al psihopatiei

SELFITIS. FENOMENUL SELFIE UN SEMN AL NARCISISMULUI ȘI AL PSIHOPATIEI

Este o adevărată tulburare mentală, spun psihologii.

„Selfitis” (auto-fotografiere) este o condiție mentală veritabilă și oamenii care se simt forțați să posteze în mod continuu poze cu ei înșiși pe canale de social media pot avea nevoie de ajutor, au avertizat psihologii.
Termenul a fost inventat pentru prima dată în 2014 pentru a descrie o știre care a sugerat că Asociația Americană de Psihiatrie intenționa de mult să o clasifice drept tulburare mintală. În urma ideii, cercetătorii de la Universitatea Nottingham Trent și Școala de Management Thiagarajar din India chiar au decis să investigheze dacă există vreun adevăr în acest fenomen. Ei au confirmat acum că „selfitis”/selfie există într-adevăr și chiar au dezvoltat o „Scală de comportament de auto-reacție” care poate fi utilizată pentru a evalua gravitatea ei. Constatările, publicate în Jurnalul Internațional de Sănătate Mintală și Dependență, au confirmat faptul că există trei niveluri de selfie/auto-fotografiere.

 

Nivelurile de „Selfitis”

 

Borderline – Realizarea de fotografiere proprie cel puțin de trei ori pe zi, fără a le posta pe social media.
Acută – Fotografiere proprie cel puțin de trei ori pe zi și postarea fiecăreia pe social media.
Cronică – Nevoie necontrolabilă de a-și face fotografii și de a le posta pe social media mai mult de șase ori pe zi.

 

Scara, care rulează de la 1 la 100, a fost dezvoltată utilizând un număr mare de grupuri de focus cu 200 de participanți pentru a determina ce factori au condus la auto-fotografiere. Participanții s-au aflat în India, țara cu cei mai mulți utilizatori de Facebook, precum și cel mai mare număr de decese, ca urmare a încercării de a se fotografia în locații periculoase.
Cercetătorii au descoperit că persoanele care suferă de comportament de auto-reacție care duce la auto-fotografiere sunt cele cu carență de atenție, deseori lipsiți de încredere în sine, care speră să-și sporească poziția socială și să se simtă parte dintr-un grup prin postarea constantă a imaginilor lor.

Echipa a elaborat 20 de afirmații care ar putea fi utilizate pentru a determina severitatea „selfie” prin evaluarea a cât de mult o persoană a fost de acord cu sentimentul. Exemplele includ:  „Mă simt mai popular când îmi postez selfie-ul pe social media” sau  „Când nu realizez „selfie”, mă simt detașat de grupul meu de prieteni”.

 

S-a discutat mult despre fenomenul „selfie” în mass-media. De fapt, atât de mult încât cuvântul „selfie” a fost adăugat recent în dicționarul online al Oxford.

Deși surprinzător, momentan psihologii știu puțin despre efectele selfie-urilor sau despre cei care le postează.

Un nou studiu a examinat relația dintre auto-postare, editare de fotografii și personalitate.

„Sunt oare postările de imagini proprii = selfie de pe site-urile de socializare caracterizate ca acte de egoism, narcisism și psihopatie, sunt acte obișnuite sau toate cele de mai sus?”

În acest studiu, autorii au examinat auto-obiectificarea, împreună cu trei trăsături de personalitate, cunoscute sub numele de „Triada întunecată”: narcisism, psihopatie și machiavellianism. Se numesc „întunecate” deoarece au o conotație aproape de rău și sunt asociate cu un mod chinuitor și manipulator de a interacționa cu alte persoane.

 

Narcisismul: Egoism extrem și o vedere grandioasă de sine. Narcisiștii au nevoie excesivă de a fi admirați de ceilalți și consideră că totul li se cuvine. Este posibil să fie de acord cu afirmații precum: „Sunt mai capabil decât majoritatea oamenilor” și „De obicei, voi arăta ce pot.”

Psihopatia ( înțeleasă ca o trăsătură de personalitate): impulsivitate și lipsă de empatie. Cei cu un nivel ridicat de psihopatie sunt de acord cu declarații precum: „Răsplata trebuie să fie rapidă și urâtă.”

Machiavellianism: Manipulare fără a ține seama de nevoile altora. Cei cu nivel ridicat al acestei trăsătur tind să aibă nivel scăzut de îngrijorare cu privire la etică și morală.

 

Pentru a examina asocierea dintre egoism și personalitate, s-au folosit datele dintr-un eșantion reprezentativ de 1.000 de bărbați cu vârsta între 18 și 40 de ani. Participanții au completat chestionare de personalitate care evaluează triada întunecată și auto-obiectificarea. Ei au fost întrebați cât de multe selfie au fost făcute și postate pe social media în ultima săptămână, precum și cât de multe alte fotografii au postat și cât de mult timp au petrecut pe site-urile de social media. De asemenea, li s-a cerut să evalueze cât de des au folosit diferite metode pentru a arăta mai bine în imagini, cum ar fi filtrele de imagini.

 

Rezultatele au arătat că atât narcisismul, cât și auto-fotografierea au fost asociate cu timp îndelungat pe site-urile de rețele sociale și cu mai multe editări de fotografii. Postarea numeroaselor selfie a fost legată atât de narcisismul superior, cât și de psihopatie, controlând numărul total de alte tipuri de fotografii postate. Machiavellianismul nu are nicio legătură cu comportamentul auto-fotografiei.

Acest studiu sugerează că narcisiștii depun doar mai mult efort în a arăta cel mai bine în astfel de fotografii. Interesant, bărbații cu tendințe de psihopatie au postat cele mai multe selfie-uri, dar fără a avea tendința de a le edita mai mult decât omologii lor mai puțin psihopatici.

Dar aceste rezultate arată, de asemenea, că bărbații care își văd corpul ca pe un obiect sunt mult mai probabil să-și editeze fotografiile. Auto-obiectivarea tinde să fie asociată cu o stimă de sine scăzută – exact opusul narcisismului, care este corelat cu înalta stimă de sine. Dar acest lucru este în concordanță cu alte constatări conform cărora atât narcisismul, cât și stima de sine scăzută sunt legate de utilizarea tot mai mare a Facebook.

De asemenea, este important de remarcat faptul că acele persoane cu grad ridicat de auto-obiectificare nu au postat mai multe selfie-uri și erau mai conștiente de aspectul lor în cele deja postate. Având în vedere tendințele tot mai mari de auto-obiectificare ale femeilor, ar fi interesant să se examineze aceste întrebări și într-o probă cu participante de sex feminin.

 

Alte tulburări de sănătate mintală legate de tehnologie, identificate în ultimii ani includ:

– „nomophobia” – teama de a nu fi aproape de un telefon mobil

– „technoference” – intruziunea constantă a tehnologiei în viața de zi cu zi

– „cyberchondria” – pentru cei care se identifică diverselor simptome de boală în urma unei simple căutări pe internet (un soi de ipohondrie modernă).

 

Așa că, înainte de a începe să vă acuzați toți prietenii dvs. de pe Facebook că sunt narcisiști, psihopatici, sau obsedați de sine, realizați că aceste corelații de mai sus (deși semnificative din punct de vedere statistic) erau relativ mici, iar eșantionul studiat nu a inclus și femei.

Contact

Nu suntem disponibili chiar acum. Dar, ne puteti trimite un e-mail și iti vom raspunde cat mai urgent.

Show Buttons
Hide Buttons
x

Utilizăm cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin faptul că sunteți de acord să acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră de cookie-uri.

Setările de Confidențialitate
Name Enabled
Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies: wordpress_test_cookie, wordpress_logged_in_, wordpress_sec.
Cookies
We use Cookies to give you a better website experience.
WooCommerce
We use WooCommerce as a shopping system. For cart and order processing 2 cookies will be stored: woocommerce_cart_hash & woocommerce_items_in_cart. This cookies are strictly necessary and can not be turned off.
Google Analytics
We track anonymized user information to improve our website.
Google Adwords
We use Adwords to track our Conversions through Google Clicks.
Facebook
We use Facebook to track connections to social media channels.