021-252 04 43contact@laboretica.ro Laboretica | Viitor în sănătate

Tulburarea afectivă sezonieră (TAS) sau depresia de toamnă-iarnă

Home / Tulburarea afectivă sezonieră (TAS) sau depresia de toamnă-iarnă

TULBURAREA AFECTIVĂ SEZONIERĂ (TAS) SAU DEPRESIA DE TOAMNĂ-IARNĂ

Tulburarea afectivă sezonieră este un tip de depresie care apare în timpul rece în țări situate departe de ecuator. De asemenea, cunoscută sub numele de TAS, este uneori denumită depresia de vreme rece. Pe măsură ce se apropie sezonul toamnă-iarnă, dimineața începe mai târziu, iar serile încep mai devreme, astfel încât este mai puțin soare în fiecare zi. Experții spun că TAS este cel mai probabil cauzată de lipsa de lumină solară și nu de temperaturi scăzute.
TAS nu a primit un nume clinic până la începutul anilor 1980 iar simptomele sunt similare cu cele ale depresiei, cele mai frecvente incluzând starea de spirit scăzută, letargia și retragerea socială.

Ce este TAS?

TAS a fost menționată pentru prima dată în literatura științifică în 1845, dar condiția nu a primit un nume clinic până la începutul anilor 1980. Modificările sezoniere în lumina soarelui afectează ritmurile noastre circadiane, cunoscute, de asemenea, drept ceasurile noastre biologice interne. Se crede că TAS afectează 4-6% dintre persoane și este mai frecvent întâlnită în rândul adulților tineri cu debut de obicei între 20 și 30 de ani. Este adesea observată la femei mai mult decât la bărbați, deși depresia este mai frecventă, în general, la femei. Interesant este că oamenii pot avea TAS în timpul verii, deși acest lucru este rar.

Simptome

Semnele și simptomele TAS sunt similare cu cele ale depresiei, însă revin în fiecare an în jurul aceleiași perioade. Aproximativ patru cincimi din persoanele care suferă de TAS dezvoltă depresie unipolară, în timp ce restul au depresie bipolară. Unipolar înseamnă că au simptome depresive persistente, în timp ce bipolarul implică mișcări de la perioade mari sau maniacale până la cele foarte scăzute sau depresive. Semnele și simptomele TAS includ: anxietate, sentimentul de vinovăție și lipsă de valoare, senzație de stres, nehotărâre, iritabilitate, stare de spirit scăzută, disperare, reducerea libidoului, plâns, letargie, oboseală, hipersomnie, apetit crescut, retragere socială, dificultate de concentrare, creștere în greutate. Simptomele TAS de primăvară și de vară – rare – pot include: insomnie, dispoziție proastă, apetit redus, pierdere în greutate, anxietate, agitație.

Factori de risc

a) Sexul – femeile au mai multe șanse decât bărbații de a suferi de TAS, deși acest lucru se poate datora unei prevalențe mai mari a depresiei la femei. Bărbații pot avea simptome mai severe.
b) Geografia – unele studii sugerează că cei care locuiesc în locuri unde zilele sunt considerabil mai scurte în timpul iernii sunt mai sensibili.
c) Genetica – persoanele cu o rudă apropiată care are TAS prezintă un risc mai mare.
d) Depresia – persoanele cu antecedente de depresie sau depresie bipolară au mai multe șanse de a dezvolta TAS decât cele fără istoric.

Cauze

Deși nesiguri în privința cauzelor exacte ale TAS, studiile au indicat următoarele:
Ritmul circadian – ceasul corpului nostru. Fiecare dintre noi are un ceas de corp intern care ne spune când să fim treji sau adormiți. Mai puțină lumină solară în sezonul rece este considerată factor perturbator al ritmului nostru circadian, cauzând simptome depresive.
Nivelul melatoninei – melatonina este un hormon care influențează tiparele de somn și starea de spirit. Experții cred că reducerea expunerii la lumina soarelui din zilele mai scurte ale sezonului rece tulbură echilibrul melatoninei.
Hipotalamusul – lumina soarelui se crede că stimulează hipotalamusul, o parte a creierului care controlează somnul, starea de spirit și apetitul, toate acestea influențând modul în care ne simțim. În mod similar, producția de serotonină, o substanță chimică din creier (neurotransmițător) care afectează starea de spirit, poate fi afectată de lumina soarelui scăzută.

Diagnostic

Medicul poate efectua un examen fizic și poate adresa întrebări referitoare la simptome, cat de grave sunt acestea și cum afectează activitățile zilnice, obiceiurile alimentare, stilul de viață, cum se schimbă gândurile și comportamentele odată cu schimbarea anotimpurilor, istoricul medical al familiei, cum ar fi depresia etc. Deoarece există mai multe tipuri de depresie, diagnosticarea corectă a TAS poate dura ceva timp. Nu există nici un test medical sau de laborator care să poată diagnostica starea.
Asociația Americană de Psihiatrie nu clasifică TAS ca pe o tulburare separată ci ca pe o “depresie cu model sezonier”.

Tratament

Oamenii pot ameliora simptomele TAS prin creșterea expunerii la lumina soarelui. De exemplu, plimbări lungi în aer liber, când există lumina soarelui, ba chiar terapia cu lumină este uneori recomandată. Cunoscută și sub numele de fototerapie, poate ajuta la restabilirea ritmului circadian. Psihoterapia poate, de asemenea, să ajute, ea fiind terapia care se concentrează asupra stării de spirit și a comportamentului. Terapia cognitivă comportamentală (TCC) se bazează pe premisa că modul în care o persoană gândește și reacționează la lucruri cauzează mai degrabă nefericire decât situația ca atare. De exemplu, dacă modul în care o persoană percepe anumite situații poate fi modificat, comportamentul lor se va schimba și simptomele vor fi reduse.

Medicație

Pot fi prescrise antidepresive, de obicei un inhibitor selectiv al recaptării serotoninei.
Oamenii trebuie să urmeze întotdeauna instrucțiunile medicului lor atunci când iau aceste medicamente.

Remedii naturale

Unii oameni au descoperit că făcând mediul lor să devină mai însorit și mai strălucitor ajută la ameliorarea simptomelor. Exemplele includ deschiderea jaluzelelor și a perdelelor, tăierea copacilor în jurul casei și așezarea mai aproape de fereastră în timpul zilei. Chiar și în sezonul rece, soarele persistă încă, așadar, ieșirea în fiecare zi pentru o plimbare lungă în aer liber vă poate ajuta.
În mod similar, exercițiul nu este numai bun pentru sănătate, ci atenuează simptomele de anxietate și ajută somnul. Exercițiile pot, de asemenea, ajuta oamenii să dezvolte o imagine de sine mai bună, care tinde să le ridice starea de spirit.

Contact

Nu suntem disponibili chiar acum. Dar, ne puteti trimite un e-mail și iti vom raspunde cat mai urgent.

Show Buttons
Hide Buttons
x

Utilizăm cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin faptul că sunteți de acord să acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră de cookie-uri.

Setările de Confidențialitate
Nume Activat
Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies: wordpress_test_cookie, wordpress_logged_in_, wordpress_sec.
Cookie-uri
Folosim cookie-uri pentru a putea oferi o experienta cat mai placuta
WooCommerce
We use WooCommerce as a shopping system. For cart and order processing 2 cookies will be stored: woocommerce_cart_hash & woocommerce_items_in_cart. This cookies are strictly necessary and can not be turned off.
Google Analytics
We track anonymized user information to improve our website.
Google Adwords
We use Adwords to track our Conversions through Google Clicks.
Facebook
We use Facebook to track connections to social media channels.